Vastaa aiheeseen: minua kiusataan
Joskus ihmiset ovat epäystävällisiä tai ilkeitä ilman selkeää syytä. Ymmärtääkseni muiden töniminen johtuu usein siitä, että tönijällä on itsellään jotain käsittelemättömiä ongelmia. Todennäköisesti kyse on siitä, että tönijä on tyytymätön omaan suoriutumiseensa koulussa, ja hän osaa käsitellä tilannettaan vain kohdistamalla tyytymättömyyttään fyysisesti johonkuhun toiseen. Jos hän kiusaisi itseään isompia, niin hän olisi vähän hölmö. Kiusaaja ei vain oikein ymmärrä, että hänen tönimisensä peilaa aika selkeästi hänen omia vaikeuksiaan.
Siinä tapauksessa ongelman muodostuminen lähtee siitä, että opetus on liian abstraktia, eivätkä opettajat osaa kunnolla osallistaa kaikkia oppilaita tunneilla. Tunnin alussa pitäisi olla orientoiva jakso, jolla yritetään tehostaa joko oppilaiden keskittymistä aiheeseen, tai yleistä osallistumista. Siis joko uuden asian esittelyä havainnollisin keinoin, tai sitten esimerkiksi vanhan kertausta helppojen kysymysten kautta. Viimeistään tunnin lopussa olisi hyvä olla keskusteleva jakso, jolloin oppilaat harjoittelevat omien mielipiteiden ja kysymysten esittämistä. Opettajat ovat kuitenkin viime vuosina ottaneet käyttöön opetusjärjestelyjä, joissa ihmisten välinen vuorovaikutus ja palaute toimivat erityisen heikosti.
Koulussa ei pitäisi päästä muodostumaan oppilaiden välistä hierarkiaa, mutta käytännössä sitä on vaikea välttää, koska hierarkioiden muodostaminen kuuluu ihmisluonteeseen. Sen vuoksi kouluissa pitäisikin olla useita limittäisiä ohjatun toiminnan muotoja, kuten yleinen opetus, tukiopetus, yhteinen oppilaskuntatoiminta ja kerhotoiminta. Viime vuosina tukiopetus, yhteinen oppilaskuntatoiminta ja kerhotoiminta ovat kuitenkin jääneet monissa kouluissa toissijaisiksi. Opetusjärjestelyjen, sekä oppilaiden osallistamisen ja yhteistyön johtamisen taso kouluissa on siis laskenut.
Käytännössä kiusaajat yrittävät viestittää itselleen ja sinulle, että kehitä tuntiaktiivisuuttasi, puhetaitojasi ja myös fysiikkaasi, eli siis harrasta liikuntaa. Perinteisesti on harrastettu kesällä höntsyfutista ja talvella jääkiekkoa, tytöt ehkä joukkuevoimistelua tms. Muutamaa vuotta pienemmät ovat yleensä olleet tyytyväisiä, jos saavat joukkueeseensa pelaamaan mukaan jonkun hieman isomman tai nopeamman, eli kuten monessa asiassa elämässä, se perustaitotaso ja oma motivaatio ovat merkitseviä. Jos huomaa, että alkaa arjessa tuntea fyysisen kiinnikäymisen pelkoa, niin tarkasti kontrolloitujen kamppailulajien harrastaminen voi vähentää sitä. Lajeissa ei yleensä ole mikään pakko edistyä alkeistasoa pidemmälle.
Miten kiusaamista voisi estää? Kannattaa sanoa vanhemmalle tai opettajalle, että harmittaa kun koulussa on tönimistä tai nimittelyä. Vanhemman kuuluisi sitten laittaa opettajalle ja rehtorille viestiä, että koulussa on havaittu tönimistä tai nimittelyä. Rehtori tietää sitten seurata tilannetta. Provosoitumattomuus on kuitenkin tärkeä taito elämässä, yksittäistä tönimistä tai nimittelyä pitää osata hieman sietää. Aikuisen eikä koululaisenkaan ei kuitenkaan tarvitse alistua jatkuvan kiusaamisen kohteeksi. Vaikeissa tilanteissa aikuinen voi vaihtaa työpaikkaa, koululainen voi kokeilla vaihtaa koulua. Kannattaa muistaa, että ystävät ja kaveripiiri löytyvät usein muualta kuin koulusta.