minua kiusataan

• Tämä aihe on tyhjä.
  • Julkaisija
    Artikkelit
      • roni
        07/11/2023 klo 08:45 #644

miksi luokkalaiset kiusaa mua? en ole tehnyt mitään. oon niiden mielestä varmaan tyhmä kun tönii mua koulussa aina. mun silmälasit on menny kerran jo rikki. voisiko joku täällä auttaa mua?

Vastaa
        • Vierailija
          07/11/2023 klo 08:45 #660

Joskus ihmiset ovat epäystävällisiä tai ilkeitä ilman selkeää syytä. Ymmärtääkseni muiden töniminen johtuu usein siitä, että tönijällä on itsellään jotain käsittelemättömiä ongelmia. Todennäköisesti kyse on siitä, että tönijä on tyytymätön omaan suoriutumiseensa koulussa, ja hän osaa käsitellä tilannettaan vain kohdistamalla tyytymättömyyttään fyysisesti johonkuhun toiseen. Jos hän kiusaisi itseään isompia, niin hän olisi vähän hölmö. Kiusaaja ei vain oikein ymmärrä, että hänen tönimisensä peilaa aika selkeästi hänen omia vaikeuksiaan.

Siinä tapauksessa ongelman muodostuminen lähtee siitä, että opetus on liian abstraktia, eivätkä opettajat osaa kunnolla osallistaa kaikkia oppilaita tunneilla. Tunnin alussa pitäisi olla orientoiva jakso, jolla yritetään tehostaa joko oppilaiden keskittymistä aiheeseen, tai yleistä osallistumista. Siis joko uuden asian esittelyä havainnollisin keinoin, tai sitten esimerkiksi vanhan kertausta helppojen kysymysten kautta. Viimeistään tunnin lopussa olisi hyvä olla keskusteleva jakso, jolloin oppilaat harjoittelevat omien mielipiteiden ja kysymysten esittämistä. Opettajat ovat kuitenkin viime vuosina ottaneet käyttöön opetusjärjestelyjä, joissa ihmisten välinen vuorovaikutus ja palaute toimivat erityisen heikosti.

Koulussa ei pitäisi päästä muodostumaan oppilaiden välistä hierarkiaa, mutta käytännössä sitä on vaikea välttää, koska hierarkioiden muodostaminen kuuluu ihmisluonteeseen. Sen vuoksi kouluissa pitäisikin olla useita limittäisiä ohjatun toiminnan muotoja, kuten yleinen opetus, tukiopetus, yhteinen oppilaskuntatoiminta ja kerhotoiminta. Viime vuosina tukiopetus, yhteinen oppilaskuntatoiminta ja kerhotoiminta ovat kuitenkin jääneet monissa kouluissa toissijaisiksi. Opetusjärjestelyjen, sekä oppilaiden osallistamisen ja yhteistyön johtamisen taso kouluissa on siis laskenut.

Käytännössä kiusaajat yrittävät viestittää itselleen ja sinulle, että kehitä tuntiaktiivisuuttasi, puhetaitojasi ja myös fysiikkaasi, eli siis harrasta liikuntaa. Perinteisesti on harrastettu kesällä höntsyfutista ja talvella jääkiekkoa, tytöt ehkä joukkuevoimistelua tms. Muutamaa vuotta pienemmät ovat yleensä olleet tyytyväisiä, jos saavat joukkueeseensa pelaamaan mukaan jonkun hieman isomman tai nopeamman, eli kuten monessa asiassa elämässä, se perustaitotaso ja oma motivaatio ovat merkitseviä. Jos huomaa, että alkaa arjessa tuntea fyysisen kiinnikäymisen pelkoa, niin tarkasti kontrolloitujen kamppailulajien harrastaminen voi vähentää sitä. Lajeissa ei yleensä ole mikään pakko edistyä alkeistasoa pidemmälle.

Miten kiusaamista voisi estää? Kannattaa sanoa vanhemmalle tai opettajalle, että harmittaa kun koulussa on tönimistä tai nimittelyä. Vanhemman kuuluisi sitten laittaa opettajalle ja rehtorille viestiä, että koulussa on havaittu tönimistä tai nimittelyä. Rehtori tietää sitten seurata tilannetta. Provosoitumattomuus on kuitenkin tärkeä taito elämässä, yksittäistä tönimistä tai nimittelyä pitää osata hieman sietää. Aikuisen eikä koululaisenkaan ei kuitenkaan tarvitse alistua jatkuvan kiusaamisen kohteeksi. Vaikeissa tilanteissa aikuinen voi vaihtaa työpaikkaa, koululainen voi kokeilla vaihtaa koulua. Kannattaa muistaa, että ystävät ja kaveripiiri löytyvät usein muualta kuin koulusta.

Vastaa
          • roni
            07/11/2023 klo 08:45 #769

mitä minä teen nyt sitten? en ymmärtänyt tosta mitään oon vasta kolmosella.

Vastaa
            • Vierailija
              07/11/2023 klo 08:45 #776

Mielestäni kannattaa ensin kertoa kiusaamisesta tai tönimisestä jollekin tutulle aikuiselle koulussa. Sitten ei ainakaan tunnu siltä, että jäisi ongelman kanssa ihan yksin.

Seuraavaksi kannattaa miettiä, onko kiusaaminen niin häiritsevää ja jatkuvaa, että opettajien tarvitsee puuttua siihen heti. Tuota voisi miettiä vaikka kotona vanhempien kanssa. Esimerkiksi ikävää nimittelyä jokainen sietää jonkin aikaa, mutta töniminen ja tavaroiden hajoaminen on kyllä yleensä aina sellainen asia, mihin opettajien pitäisi puuttua heti.

Koulukuraattorin, opettajan tai rehtorin kanssa voi sopia aikaa milloin voisi käydä tarkemmin juttelemassa kiusaamisesta, ja pyytää, että kiusaamiseen ja tönimiseen puututaan heti. Vanhemmat voi myös pyytää sinne mukaan, jolloin tapaaminen on yleensä koulupäivän jälkeen.

Myös omaa suhtautumista tilanteeseen voi yrittää kehittää, jotta harmi tuntuisi vähäisemmältä. Joissain kulttuureissa on tavallista käyttää mielikuvaharjoittelua. Jos kiusaaja lähestyy, voi ajatella olevansa kuin jykevä puu, jota ei pienet puuskat haittaa, ja joka taipuu, mutta ei kaadu. Tai leijona, joka ei hätkähdä pieniä karjumisiakaan. Joka tapauksessa olet kuitenkin tavallinen oppilas, jolla on aivan samanlainen oikeus olla rauhassa koulussa kuin kaikilla muillakin.

Sitten olisi vielä hyvä olla jokin säännöllinen harrastus, missä voisi löytää uusia kavereita koulun ulkopuolelta. Liikuntaharrastuksissa on myös tavallista, että muille huomautetaan heti, jos joku rikkoo sääntöjä.

Vastaa
              • Bella
                07/11/2023 klo 08:45 #808

Moi, kaikista tärkeintä on muistaa, että sussa ei oo mitään vikaa!!! Sun ei tarvii alistua ja ajatella, että olet jotenkin vähempiarvoinen kuin muut. Kiusaajat toimii väärin, aikuisten kuuluu puuttua siihen ja olla sun puolella. Sä ansaitset tulla suojelluksi ja sun kuuluu saada olla rauhassa. Kerro aikuiselle, kerro seuraavalle jos eka ei tee mitään. Kerro niin monelle. että joku oikeesti kuulee ja ymmärtää! Älä jää yksin asian kanssa, äläkä pysy asiasta hiljaa. Tsemppiä sulle!

Vastaa
            Vastaa käyttäjälle:

minua kiusataan

Tietosi: