Uusi vuosi ja uusia mahdollisuuksia
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
-
Vierailija02/01/2024 klo 15:41 #878
Uusin opetussuunnitelma on painottanut, että koulussa ollaan jatkuvasti arvioinnin kohteena. Tämä ei perustu hyvään pedagogiaan, eikä tue lasten ja nuorten normaalia kasvua ja kehitystä. Oppilaiden tuntityöskentelyn eli oman oppimisprosessin arviointi menee helposti oppilaan arvosteluksi. Opetuksen tavoite on kannustaa ja ylläpitää kiinnostusta oppimiseen, sekä toteuttaa sivistyneitä toimintatapoja, ja tarjota tietoa ja yleissivistystä. Suorituspainotteinen ilmapiiri koulussa saattaa saada kaikenlaisen oppilaiden välisen arvostelun ja mitätöinnin tuntumaan monta kertaa ikävämmältä, ja siitä on lyhyt matka syrjintään ja kiusaamiseen.
Opettajat ja koulujen henkilöstö voisivatkin kiinnittää huomiota muita huomioivan ilmapiirin luomiseen ja oppilaiden itsensä toteuttamisen mahdollisuuksiin. Tässä välineitä olisivat erilaiset harrastekerhot, kaikille yhteinen oppilaskuntatoiminta, ohjattu välituntitoiminta, sekä yhteisen keskustelun mahdollistava tuntiopetuksen suunnittelu.
Henkilöstö voisi myös oikeasti hieman miettiä, pitääkö muutaman oppilaan haluamat valinnaiset aineet ihan oikeasti aina perua vähäisten ilmoittautumisten takia, jos pienelle ryhmälle ei välttämättä tarvitsisi edes omaa luokkatilaa. Nämä ovat usein taitoaineita, eli monenlaista osaamista, jolle olisi yhteiskunnassa tarvetta. Myös hiljaisempien oppilaiden oma ystäväpiiri saattaa jäädä muodostumatta, jos heille ei koko kouluaikana viitsitä tarjota omaa ryhmäytymistapaa. Ehkä kouluvalmentaja, opo, kuraattori, välituntiopettaja ja aineenopettajat yhdessä miettimällä löytäisivät aikaa niiden pientenkin valinnaisryhmien järjestämiseen.
-
-
AuthorPosts