…
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
-
…02/11/2023 klo 10:39 #597
Aloitin lukiossa nyt syksyllä ja opiskelu tuntuu tosi hankalalta, koska tuntuu että mut jätetään koko ajan ulkopuolelle yhteisistä tekemisistä. Kaikki lähimmät ystävät meni toiseen lukioon ja nyt tuntuu, että oon ihan yksin. En mielestäni oo kiusattu mutta tuntuu vaan, että mua syrjitään eikä mun kanssa haluta tehdä esim. Yhteisiä ryhmätöitä. Nyt ei tee mieli mennä edes kouluun ja joka päivä sinne meneminen itkettää. Kohtalotovereita?
-
Vierailija02/11/2023 klo 10:39 #640
Aikuisuus on itsenäistymistä. Kaveripiiri on lapsille ja nuorille tärkeä, mutta aikuistuessa pitää harjoitella myös omien valintojen tekemistä, sekä sosiaalisia taitoja ja yhteistyötaitoja. Varsinkin hiljaisille opiskelijoille uusien ystävyyssuhteiden löytäminen saattaa viedä oman aikansa. Syrjintä oppilaitoksessa ei kuitenkaan ole hyväksyttävää. Jos opettajat eivät osaa valvoa, että ryhmätyöryhmät muodostetaan reilusti ja vaihtelevilla kokoonpanoilla, niin siitä kannattaa selkeästi huomauttaa opettajille. Jos opettajat silti ovat välinpitämättömiä sellaista tilannetta kohtaan, että opiskelijoita jää ryhmien ulkopuolelle, eivätkä halua puuttua asiaan ja korjata tilannetta, niin he toimivat väärin. Pitkittyessään tuollainen tilanne saattaa tietenkin alkaa vaikuttaa haitallisesti opiskelumotivaatioon.
Yleensä ystävyyssuhteita ylläpidetään koulun ja työn ulkopuolella, vaikka tapaamisten ja harrastusten kautta. Jos olet lukion ulkopuolella yhdeydessä ystäviisi, niin kannattaa ehkä jutella heidän kanssaan, että olisiko järkevää yrittää vaihtaa heidän lukioonsa. Lukioiden rehtoreilta voi selvittää, olisiko lukion vaihtaminen mahdollista, ja millä aikataululla. Perustelu voisi olla esimerkiksi sosiaalisen kasvun ja kehityksen tukeminen.
-
-
JulkaisijaArtikkelit