Vastaa aiheeseen: entinen koulukiusattu
Kiusatuksijoutuminen on kammottavaa. Tuo “ei muhun satu, kyl mä pärjään” on varmaan selviytymiskeino, kun kiusaaminen on meneillään. Itselläkin oli tuota, tavallaan pakotettua ylpeyttä, kun omia rajoja rikottiin jatkuvasti.
Mua kiusasi 1-2 -luokkien opettaja(5-6 luokkien opettaja oli tasaisemmin karmiva:D) ja 7-9 kouluvuosina suurin osa omasta luokasta ja muutama muu. Opettajien puuttumattomuus myös mulle tuuttua. Multa vedettiin tuolia alta, niin että tipuin lattialle ja lyötiin tunnilla niin, ettei opettaja pitänyt edes taukoa opetukseen. Kyllä jonkinasteinen katkeruus on yllä, vaikka olen jo 38v ja käynyt psykoterapiassa kohta kymmenen vuotta (kiusaaminen isona syynä, lisänä vähemmän toimiva perhedynamiikka ja isäni kuolema kun olin teini).
Tuo miellyttämisentarve on liian tuttua, samoin edelleen nauravat teinit nostattavat pelkoa. Itseäni en enää vihaa, mutta en pidäkään. Työkyvytön olen ollut masennuksen takia käytännössä koko aikuisikäni. Kiusaaminen on todellakin vakava ja pitkät jäljet jättävä ongelma.
En tiedä, miten kouluissa on tilanteet muuttuneet, mutta mitä uutisista lukee, ei kyllä kuulosta hyvältä. Pelottavaa ja surullista.