Tiedoitus

3.6.2016 Keskustelut avattu!

#1 2016-08-10 09:56:47

Katri Valopilkkuja
Ylläpitäjä
Rekisteröitynyt: 2016-02-29
Kirjoituksia: 6

Kuinka selvisit kiusaamisesta kouluaikana?

Mistä sait vahvuutta ja voimaa käydä koulua akuutissa kiusaamistilanteessa?
Perhe? Harrastukset? Kuraattori? Ystävät?

Poissa

#2 2016-08-10 12:42:55

henryharjula
Jäsen
Rekisteröitynyt: 2016-08-10
Kirjoituksia: 1

Re: Kuinka selvisit kiusaamisesta kouluaikana?

Hei. Nyt voi vastata viesteihin!

- H -

Poissa

#3 2016-08-19 22:15:16

Eräs vaan
Jäsen
Rekisteröitynyt: 2016-08-19

Terve kaikki.

Satuin hieman vahingossa eksymään tälle sivustolle kun etsin tietoa koulukiusaamisesta. Minun tapauksessanihan koulukiusaamisesta on jo noin kolmekymmentä vuotta, mutta muistan asiota vieläkin todella hyvin. Ettei kuitenkaan eksytä aiheesta liian kauas, niin kerron mikä minua auttoi jaksamaan.

Käytännössä kiusatun ehkä paras turva on hyvä perhe. Täydellinen sen ei tarvitse olla, mutta mitä vähemmän perheessä on muita ongelmia, sen parempi. Äiti oli suuri apu ja isäkin yritti parhaansa mukaan auttaa. Mutta tärkeintä tässä on kuitenkin se, että kiusatulla olisi jokin paikka jossa ajatukset pääsisivät nollaantumaan ja olo olisi turvallinen.

Toinen mikä asia joka varmasti tulee jakamaan monien mielipiteet oli tietokonepelit. Ne mahdollistivat pahojen asioiden unohtamisen ja minäkuvan kehittymisen edes jotenkin. Tässä myös on huomioitava, että minun aikanani pelit olivat vielä suhteellisen viattomia jo grafiikan alkeellisuuden takia. Nykyisin siis katsoisin hieman tarkemmin millaisia pelejä herkistyneessä mielentilassa oleva lapsi saa eteensä. Mutta pelaaminen ei siis välttämättä myöskään ole automaattisesti paha asia. Varsinkin kehittyvälle lapselle pelit voivat auttaa asioiden käsittelyssä.

Jos jollekkin nyt heräsi kysymyksiä, mietteitä tai mielipiteitä kirjoituksestani, voin tarkentaa sanomisiani ja tilanteita joissa olin.

Sen verran vielä tähän loppuun, että vaikka tilanne tuntuu miten tukalalta, se yleensä helpottaa ajan kanssa. Minulla kiusaaminen kesti armeijaan asti, mutta sen jälkeen helpotti. 8)

Poissa

#4 2017-01-10 08:43:36

Inu
Jäsen
Rekisteröitynyt: 2017-01-09

Minua alettiin kiusaamaan noin puoli vuotta siitä kun siirryin yläasteelle. En kertonut siitä kenellekään

kiusaamisen lisääntymisen pelossa. En kuitenkaan myöskään ikinä antanut sitä tyydytystä kiusaajille,

että olisin näyttänyt heille minuun sattuvan. Seurasi itsetuhoisuutta, päihteiden väärinkäyttöä ja

viiltelyä. Selvisin lähinnä periksiantamattomuudellani. En suostunut luovuttamaan; olen kasvanut lama-

aikana, perheelläni oli taloudellisesti vaikeaa ja isäni tappoi itsensä. Aloin itse tulla tietoiseksi

ympäröivästä maailmasta ja minulla alkoi olla omia arvoja ja niiden mukaisia vaatteita. Kirpputorilta.

Minua kiusattiin vaatteiden, painon, pituuden intresien vuoksi... Lukiossa minua ei kiusattu, mutta

minun oli vaikea uskoa ihmisten vilpittömyyteen. Pikkuhiljaa kuitenkin aloin sosialisoimaan enemmän

ikäisteni kanssa. Lukion jälkeen menin opiskelemaan Lahden diakonian instituuttiin nuoriso- ja vapaa-

ajan ohjaajaksi ja elämä vaikutti taas hymyilevän. Sitten muutin opiskelemaan Joensuuhun ja kaikki

sosiaaliset kontaktit jäivät Etelä-Suomeen. Joensuu ei muutenkaan suhtaudu etelä-suomalaisiin

suvaitsevaisesti (ainakaan oman kokemuksen mukaan) ja kun vielä toin mukanani marokkolaisen

aviomieheni. Välillä valvoin öitä miettien selviääkö hän kotiin keskustasta ("joensuulaiset" suhtautuivat

aviomieheeni erittäin nuivasti). Molemmat meistä taisivat alkaa kärsiä masennuksesta; mieheni, koska ei

ollut töitä.ja minä, koska ei ollut oikeita kavereita ja molemmilla perheet muualla. Valmistuttuani

muutimme Lahteen. Lahdessa erosimme 5 avioliittovuoden jälkeen. Siitä ei suurempaa kriisiä koitunut,

parantelin itseäni pari kk.ta Goalla ja aloitin vihdoin Lahden ammattikorkeakoulussa sosionomin

opiskelut. Tässä viime syksyn aikana traumani nuosivat pintaan, kun minut jätettiin totaalisesti yhden

projektin ulkopuolelle vaikka olisin halunnut olla siinä täysillä mukana. Suolaa haavoille. Minulla on nykyään ollut aika vahva

itsetunto, mutta joissain asioissa iskee taas paniikki ja huonommuuden tunne.

Poissa

#5 2017-03-13 08:49:44

Ruudun takaa
Jäsen
Rekisteröitynyt: 2017-03-13

Moikka,
Minua kiusattiin kovasti yläasteella ja vaikka tästä on kulunut jo parikymmentä vuotta aikaa, muistot ovat säilyneet tosi kirkkaasti mielessäni. Kirjoitin aiheesta blogitekstin viime vuonna ruuduntakaa.com -sivustolle otsikolla "Hemaisevan seksikäs pallopää".
Toivottavasti tekstistä on vertaistukea muille, jotka ovat nyt tai ovat olleet aikaisemmin vastaavassa tilanteessa.
Voimia kaikille! Muistakaa, että maailma on suurempi kuin koulun piha.
Maija, ruuduntakaa.com

Poissa

#6 2017-04-19 11:21:48

Anonyymi
Jäsen
Rekisteröitynyt: 2017-04-19
Kirjoituksia: 7

Hei,
Olin kiusattuna koko peruskoulun ajan jotka jättivät minulle hyvin paljon traumoja ja arpia joita nyt aikuisiällä joudun käymään läpi.
Olin hyvin masentunut ja itsetuhoinen ylä-asteella. Selviytymiskeinoni eivät olleet mistään parhaasta päästä mm. päihteiden käyttö alkoi jo hyvin nuorena.
Tein asioita miellyttääkseni ihmisiä ja sitä kautta minua käytettiin hyvin paljon hyväksi. Ylä-aste aikana onneksi tutustuin henkilöön jota voin vielä nytkin kutsua ystäväksi. Kouluaikana tuntui ettei oikein kukaan ymmärtänyt mitä kävin läpi vaikka perheeni hyvin paljon yritti auttaa eivät he silti pystyneet ymmärtämään kaikkea sitä mitä jouduin kokemaan.
Nyt paljon myöhemmin kun olen aloittanut kiusaamisen jälkihuollon olen tavannut muita ihmisiä ja saanut hyvin paljon apua vertaistuesta. Olen nyt muutaman vuoden ajan käynyt juttelemassa ammattilaisen kanssa ja osallistunut vertaistukiryhmiin ja tavannut sitä kautta upeita ihmisiä jotka ovat auttaneet minua hyvin paljon asioiden käsittelyssä.

It's not about the voices in your head. It's about what you do with them~~

Poissa

#7 2017-05-22 17:34:31

sjkkot
Jäsen
Rekisteröitynyt: 2017-05-22

Kirjoituspyyntö Pro gradu –tutkimukseen koulukiusaamista kokeneiden nuorten aikuisten stressinhallintakeinoista, elämänhallinnasta ja selviytymiskeinoista

Hei,

Haluaisitko osallistua koulukiusaamista käsittelevään tutkielmaan kirjoitelman muodossa?
Olen viidennen vuoden kasvatustieteiden opiskelija Turun yliopistosta ja teen lopputyötäni koulukiusaamisesta. Pro gradu –tutkielmani käsittelee koulukiusaamista ja kiusaamiseen liittyvää selviytymistä, elämän- ja stressinhallintaa. Keskityn tutkielmassani koulukiusaamisen uhriksi joutuneiden luoviin stressinhallintakeinoihin, joihin kuuluu mm. kirjoittaminen (päiväkirja, kirjeet, luova kirjoittaminen ja runot ym.), musiikki ja muu taiteellisuus.Tutkimukseni kohderyhmänä toimii n. 20-35-vuotiaat nuoret koulukiusaamista kokeneet aikuiset. Kerään aineistoni sähköpostilla kirjoitelman muodossa. Laadin muutaman tukikysymyksen, joita toivon kirjoitelmassa käsiteltävän, mutta tekstin pituus ja rakenne on tutkimukseen osallistujan päätettävissä.
Kaikki tutkimusmateriaali on tärkeää, joten ilmaisethan mielenkiintosi osallistua tutkimukseen niin pian kuin mahdollista sähköpostiosoitteeseen sjkkot@utu.fi. Annan sitten lisätietoa tämän vuoden alkupuolella kerättävään kirjoitelmaan. Tutkimus on täysin luottamuksellinen ja siihen osallistutaan anonyymina.

Lämmin kiitos jo etukäteen kaikille tutkimukseen osallistuville.

Terveisin,
Sarian Kotka
sjkkot@utu.fi
Turun yliopisto
Kasvatustieteiden laitos

Poissa

Laudan alaosa